Sertai Geng Travel

^^SKROL KE BAWAH UNTUK LINK EXCHANGE^^

Tuesday, October 12, 2010

0
Komen
MENADAH AIR BUKIT DI JALANAN PART 3

Yeezaa…Bersua lagi kita di Menadah Air di kaki Bukit Di Jalanan. Kali ni saya mengekalkan ketiga-tiga strategi penadahan sebelum ni. Tenyata ianya amat mujarab. Setibanya saya di sana, baru ku tahu rupa2nya dah ramai yang tahu khasiat luar biasa untuk kesihatan yela bile pegi je pasti jumpa org yang berlainan tapi yang membuatkan saya lebih bersemangat bile warga2 emas yang sanggup menunggu berjam2,semakin berkobar2 lah saya rasa nak menadah.
Masa beratur , saya terus bertanya pada seorang Pokcik Cino, “duk mana kat sini?” Lalu dijawab, “Pakcik mai dari Klebang, Ipoh Mali, Perak”, orang yang duk mai tadah ayaq kat sini ada mai dari merata la kiranya”. Kira-kira air bukit nie dah terkenal diserata tempat..berdasarkan pemerhatian rawak saya, kebanyakan yang datang adalah golongan yang veteren n Chinese. Saya pun tanya lagi Pokcik tadi mana dia tahu tentang air bukit n apakah khasiatnya? Pokcik tadi bagitau ada kawan dia bagitau yang air bukit Ulu Yam ni pernah dikaji oleh seorang Professor dan findings nye mendapati air bukit ini mengandungi banyak bahan mineral semulajadi yang tak tercemar, pH air ni pun sama dengan pH air ECPI (sama  dengan rasanya) dan kandungan kumannya hanya 0.0001 % sahaja. Penemuan ini pernah tersiar dalam akhbar Cina. (Mungkin Prof ni tak publish dalam mana jurnal akademik yang bertaraf scopous..hehe..) Saya mengeluh panjang “Ohhh macam tu rupanya…”



Perasaan ingin tahu saya membuak2, saya pun tanya nape orang tadah pada setiap paip yang berbeza kenapa  tak tumpu je di paip yang mempunyai kelajuan air yang paling laju kan cepat bleh blah? Pokcik tadi bagitau,setiap air yang keluar memang sama sekali tak sama rasanya
(tapi kalu tak perasan rasa nye lebih kurang je) saya pakai tong 6 gallon kalau paip paling laju boleh penuh dalam 7 minit je tapi kene ingat untuk paip nie airnye tak lah sebagus paip2 yang lain bab yang nie paling lama pun boleh tahan 3 minggu je dan rasanya akan berubah jadi payau2..biasa saya tadah yang sedang2 laju je nie makan masa 13-20 minit ikut kelajuan, yang ini bolah tahan sampai 2 bulan tanpa rasa ape2..tapi the best air yang paling pelahan duk keluar setitik2 yang nie bagus tuk penglihatan.(dah try memang jadi) Ambik air tu bersihkan  kat mata setiap pagi. InsyaAllah mata akan sentiasa segar dan penglihatan jelas. Sungguh menarik tu pasal mata ni..boleh buat research ni..silap bleh dipopularkan macam Permata Hijrah .

Masa terus berjalan hari semakin petang semakin lama duk sana banyak tul penagalaman2 yang dikongsi..memang tak rugi lah.
kelebihan2 lain kalau guna air nie untuk masak biasanya nasi memang lambat basi,memang baik lah untuk kesihatan contoh kencing manis, darah tinggi dengar otai2 cite semuanya beransur baik (tapi takda lah sepenuhnya) badan pun lebih sihat dan bertenaga.


Selain itu, Pokcik tu bagitau kayu penutup longkang ni juga dipasang oleh seorang kontraktor Chineese yang selau amik air kat sini untuk memudahkan orang ramai melsayakan aktiviti penadahan. Lepas tu macam2 lagi la saya bertanya kan Pokcik tu sampai terlupa nak makan n baca buku2 motivasi yang dibawa.

Begitula serba sedikit pengalaman Travel menadah air bukit di jalanan Ulu Yam yang dapat dikongsi bersama dari Part 1 sehingga Part 3. Jika nak merasa sendiri pengalaman tersebut, kena la bertandang ke sini. Mungkin 3 strategi saya dah tak berkesan sebab dah kantoi di blog, oleh itu pasang la strategi masing-masing ye..

Travel Tips:
  1. Peka dengan setiap perkara disekeliling Anda semasa Travel untuk ditanyakan pada mereka yang lebih arif.
  2. Minta je nasihat, pandangan dan bersembang la ngan siapa saja  especially masa Travel tanpa mengira bangsa..kita kan 1 Malaysia

Coretan : The Traveler & Geng Travel Shahrom

Traveler
Chief Excutive Officer

dR_916 Sdn. Bhd. - Take 5 for Travel Tips
dtravelog@yahoo.com
http://traveltips4life.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...